De gemeente Oosterhout wilde graag een plan van aanpak opgesteld hebben om de Drank- en Horecawet te kunnen implementeren en uitvoeren.
Opdracht
Gemeente Oosterhout wilde graag in kaart gebracht hebben hoe zij ervoor stond op het gebied van alcoholverstrekking en de daaraan gerelateerde problematiek. Per 1 januari 2013 heeft de gewijzigde Drank- en Horecawet nieuwe taken met zich meegebracht voor de gemeente. Gemeente Oosterhout vroeg ons een plan van aanpak op te stellen hoe ze het beste met de implementatie van de gewijzigde wet konden omgaan, rekening houdend met de specifieke wensen en belangen van Oosterhout.
Aanpak
Om de huidige stand van zaken in beeld te kunnen brengen voerden wij een bureau en praktijk onderzoek uit in de gemeente. Als eerste hebben we Oosterhout cijfermatig in beeld gebracht op relevante onderwerpen zoals het horeca-aanbod en jeugd en alcoholproblematiek. Daarnaast hebben het Drank- en Horecavergunningenbestand zowel in theorie als in de praktijk getoetst. Deze controle geeft de gemeente inzicht over de actualiteit van de vergunningen. Daarnaast hebben wij een beleidsscan van het 'alcohol gerelateerde' beleid uitgevoerd en onderzochten we met het Jong Proef onderzoek of de jeugd beneden de 16 jaar in Oosterhout aan alcoholhoudende dranken kon komen. De combinatie van deze onderzoeksgegevens leverde een representatief beeld op van de huidige stand van zaken rond alcoholverstrekking en de processen in de ambtelijke organisatie die daarbij nodig zijn in de gemeente Oosterhout.
Resultaat
Op een snelle doeltreffende manier hebben wij de gemeente Oosterhout inzage gegeven hoe zij ervoor staat op het gebied van alcoholverstrekking en de organisatie die daarbij noodzakelijk is. De resultaten van ons onderzoek hebben wij verwerkt in een plan van aanpak. Met dit plan van aanpak kan de gemeente Oosterhout gericht aan de slag met de gewijzigde Drank- en Horecawet.