In het proces om tot een gedragen paracommerciële verordening te komen hebben wij voor de gemeente Leerdam een interactieve informatiebijeenkomst georganiseerd.
Opdracht
Net als alle andere gemeenten in het land moet ook de gemeente Leerdam voor 1 januari 2014 een verordening opstellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging door paracommerciële rechtspersonen. De paracommerciële verordening is een onderwerp dat veel belangen raakt. De gemeente Leerdam wilde daarom dat wij voor hun een manier bedachten hoe hier het beste mee kan worden omgegaan. Het doel was zowel het informeren van de paracommerciële instellingen als inbreng te verkrijgen voor het opstellen van de verordening.
Aanpak
Voor de gemeente Leerdam kozen we ervoor om een interactieve informatiebijeenkomst te organiseren. Dit was een vervolgstap in het proces van actualisatie van het horecabeleid. Eerder organiseerden we al een raadsinformatiebijeenkomst. Deze avond werden alle paracommerciële instellingen uitgenodigd. Daarnaast werden ook andere belangstellenden zoals raadsleden en vertegenwoordigers van de commerciële horeca uitgenodigd. Tijdens de bijeenkomst werd uitgelegd wat de gewijzigde Drank- en Horecawet inhoud voor stichtingen en verenigingen. Daarnaast werd er aan de hand van stellingen gediscussieerd over de inhoud van de paracommerciële verordening.
Resultaat
De gemeente Leerdam heeft belanghebbenden meegenomen in het proces tot het opstellen van een paracommerciële verordening. Aan de hand van de gevoerde discussie is inbreng verzameld voor het opstellen van de verordening. Die inbreng kan de gemeente gebruiken om te komen tot maatwerk, dat past bij de cultuur en identiteit van de gemeente.