Bezwaar
Als de wens tot wijziging te maken heeft met de omstandigheid dat de vergunninghouder het oneens is met (een onderdeel van) de vergunning, dan bestaat er de mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift. Een heroverweging van het besluit kan tot gevolg hebben dat het besluit wijzigt. Het indienen kan echter alleen binnen de bezwaartermijn van zes weken. Bovendien treft het bezwaar geen doel als het bestreden besluit op een rechtmatige manier tot stand is gekomen, Bezwaar ziet immers toe op een voorziening tegen een besluit, niet op de praktische wijziging daarvan.
Artikel 1:6 Algemene Plaatselijke Verordening
Met artikel 1:6, onder e, van de model-APV van de VNG is er een mogelijkheid opgenomen tot wijziging van een APV-vergunning/ontheffing (hierna beschikking) op verzoek van de houder. De meeste gemeenten hebben deze bepaling opgenomen in hun eigen APV. Het indienen van een verzoek tot wijziging van een beschikking is in beginsel altijd mogelijk. Het hangt van de omstandigheden af of tot wijziging kan worden overgegaan. Met name het rechtszekerheids- en het vertrouwensbeginsel beperken nogal eens de bevoegdheid tot wijziging.
Artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht
Het besluit tot het wijzigen van een beschikking is een besluit in de zin van de Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. De VNG veronderstelt dan ook dat als het bestuursorgaan overweegt om de beschikking te wijzigen, het de belanghebbenden in de gelegenheid dient te stellen hun bedenkingen in te dienen (artikel 4:8 Awb). Dit is echter slechts het geval wanneer:
- de belanghebbende naar verwachting bedenkingen zal hebben;
- de beschikking zou steunen op gegevens over feiten en belangen die de belanghebbende betreffen; en
- die gegevens niet door de belanghebbende zelf ter zake zijn verstrekt.
Impact van de wijziging
In beginsel kunnen alle onderdelen van een verleende vergunning worden gewijzigd. De uiterste grens wordt gevonden binnen het publiekrechtelijke kader op grond waarvan de vergunning wordt verleend. Zo stelt artikel 1:5 van de model-APV dat de APV-beschikking in beginsel persoonsgebonden is. Neem bijvoorbeeld de evenementenvergunning. Deze kan niet worden gewijzigd op naam van vergunninghouder.
Daarnaast wordt er een grens gevonden in de bepaling op grond waarvan de beschikking wordt verleend. Zo ziet de evenementenvergunning op een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Een evenementenvergunning voor een braderie kan niet zomaar worden gewijzigd in een evenementenvergunning voor een muziekfestival. De essentie is immers volledig anders. Ofwel, het is een andere voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Daarentegen kan gemakkelijk worden gesteld dat een verzoek tot wijziging van de eindtijden genoemd in een evenementenvergunning wel als een wijziging van die vergunning kan worden verwerkt. Er is een duidelijke aanwijzing te vinden in de mate waarin de wijziging als ingrijpend moet worden ervaren.
Tussen de uitersten bevindt zich een grijs gebied. Neem bijvoorbeeld een verzoek tot uitbreiding van een evenemententerrein; kan de vergunning worden gewijzigd of is hiervoor een nieuwe vergunning nodig? Dit zal altijd afhangen van de concrete omstandigheden van het geval. Zo zal het toevoegen van een extra podium met versterkte muziek een essentieel andere impact hebben bij, onderscheidenlijk:
- een muziekfestival met diverse podia in een afgelegen weiland;
- een akoestisch muziekevenement op een dorpsplein.
Conclusie
In principe is het op verzoek wijzigen van een APV-vergunning/-ontheffing altijd mogelijk. De begrenzing van de mogelijkheid wordt gevonden in de reikwijdte van de beschikking binnen de APV en zal daarbinnen moeten worden afgewogen aan de hand van de concrete omstandigheden van het geval. Belanghebbenden moeten bovendien altijd de gepaste mogelijkheid krijgen om zienswijze in te dienen tegen de wijziging van de beschikking.