Gemeente Amersfoort wilde graag een preventie- en handhavingsplan alcohol opgesteld hebben.
Opdracht
Gemeente Amersfoort vroeg ons om een passend preventie- en handhavingsplan alcohol op te stellen. De gemeenteraad dient het plan uiterlijk 1 juli 2014 vast te stellen. Tevens werd ons gevraagd om mee te denken bij het bepalen van een basisniveau omtrent de inzet van het toezicht op de Drank- en Horecawet.
Aanpak
Om een goed, passend en gedragen preventie- en handhavingsplan alcohol op te stellen zijn bij de start van het project een aantal interviews met betrokkenen vanuit het bestuur en het ambtelijk apparaat afgenomen. Gelijktijdig is een inventarisatie gestart en een beleidsscan uitgevoerd om te bepalen hoe de gemeente Amersfoort er voor staat met betrekking tot het thema alcohol.
Bij het opstellen van het preventie- en handhavingsplan alcohol hebben wij artikel 43a van de Drank- en Horecawet gebruikt als leidraad. Naast het in beeld brengen van de hoofdzaken van het preventiebeleid en handhavingsbeleid van de gemeente zijn de doelstellingen op het gebied van alcoholpreventie en handhaving omschreven. Daarnaast zijn de geplande acties en de tot voor kort uitgevoerde acties op het gebied van preventie en handhaving in kaart gebracht en tot slot zijn de resultaten benoemd.
Resultaat
Gemeente Amersfoort heeft een goed, passend en gedragen preventie- en handhavingsplan alcohol, welke kunnen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Met dit preventie- en handhavingsplan alcohol voldoet de gemeente aan de wettelijke verplichting uit artikel 43a van de Drank- en Horecawet.